Nástrahy chiptuningu

Ako zistiť či je auto vhodné na chiptuning?

Často používané pojmy

Čo je to EGR, DPF, DMF, lambda, na čo slúžia?

Chiptuning


Chiptuning ECU

Chiptuning je úprava softvéru riadiacej jednotky

Úpravou je možné dosiahnuť :
- zvýšenie výkonu
- zníženie spotreby paliva
- prispôsobenie novým komponentom
- zlepšenie vlastností motora pri jazde


Prečo zvyšovať výkon práve chiptuningom?

Mechanické súčasti motora sú ovládané riadiacou jednotkou, ktorá je zjednodušene povedané počítač, ktorý vykonáva svoj program a reaguje na vonkajšie vstupy či už od vodiča, alebo zo senzorov umiestnených na motor. To ako jednotlivé vstupy ovplyvňujú správanie je uložené v takzvaných mapách. Znalosťou funkcie a citlivou úpravou jednotlivých údajov je možné zmeniť mapovanie motora natoľko, že motor ako celok jednak dokáže pracovať efektivnejšie (tým spotrebuje menej paliva) alebo dokáže podať vyšší výkon, no dokonca je možné dosiahnuť plynulejšiu odozvu motora na pokyny vodiča. Chiptuningom je možné prispôsobiť rôzne mechanické úpravy motora a tak z neho získať ešte vyšší výkon ako v prípade sériového prevedenia.


Čo je možné upraviť chiptuningom?

- výkon motora podľa požiadaviek majiteľa (je možné aj zníženie výkonu)
- prispôsobenie charakteristiky motora požiadavkám majiteľa
- prispôsobenie komponentov (napr. výmena vstrekovačov za iný typ, výmena senzorov za iné typy, ...}
- úprava teplých štartov
- úprava funkcie EGR (čiastočné alebo trvalé odstránenie / automatická deaktivácia pri dosiahnutí pracovnej teploty motora)
- deaktivácia filtru pevných častíc (DPF/FAP)
    pozn.: po takejto úprave automobil nespĺňa legislatívne požiadavky pre prevádzku na pozemných komunikáciach, aj keď softvérovou úpravou je možné dodržať platné hodnoty emisií pevných častíc
- úprava softvéru riadiacej jednotky automatickej prevodovky
- aktivovať / deaktivovať / prispôsobiť funkcie ochrany motora / dohľadu nad rôznymi teplotnými paramterami motora



Výkonové tabuľky


Legenda
graf z merania výkonu Graf z merania výkonu
prečítaj článok Článok

VAG group (Volkswagen, Audi, Seat, Škoda)

  
Typ motoraparametre pred úpravouparametre po úpravedoplňujúce informácie
diesel
1.4 TDI75 PS 195 Nm 102PS 260Nm  260€
nad rv. 2007102 PS260Nm 330€
1.6 TDI CR75 PS 195 Nm 125PS 280Nm350€
1.6 TDI CR90/105PS 230/250 Nm 136PS 305Nmgraf z merania výkonuprečítaj článok350€
turbodúchadlo + chiptuning174 PS340Nmgraf z merania výkonuindividuálne
1.9 TDI90 PS 210Nm 118 PS275Nm260€
nad rv. 2001125 PS305Nmgraf z merania výkonu250€
1.9 TDI110 PS 235Nm 143 PS315Nm 260€
nad rv. 2001143 PS315Nm 250€
intercooler, turbo, trysky,hlava cerpadla172 PS367Nm graf z merania výkonuindividuálne
1.9 TDI PD101 PS250Nm 143 PS315Nm graf z merania výkonu280€
1.9 TDI PD105 PS 260Nm 143 PS315Nm graf z merania výkonu290€
1.9 TDI PD115 PS 285/310 Nm145PS340Nm 280€
Sharan,Alhambra,Galaxy150PS360Nm graf z merania výkonu280€
1.9 TDI PD130 PS 310Nm 168 PS380Nm 280€
1.9 TDI PD130 PS 285Nm 165 PS340Nm 280€
1.9 TDI PD150 PS 320Nm 195 PS400Nm graf z merania výkonu280€
2.0 TDI PD140 PS 320Nm 165 PS 370Nm290€
2.0 TDI PD170 PS 350Nm 201 PS 430Nmgraf z merania výkonu320€
2.0 TDI CR 4wd110 PS 250Nm 185 PS 380Nm399€
2.0 TDI CR140 PS 320Nm 185 PS 380Nmgraf z merania výkonu399€
2.0 TDI CR170 PS 350Nm 200 PS 410Nmgraf z merania výkonu399€
2.5 TDI155 PS 310Nm 180 PS 360Nm280€
2.5 TDI163 PS 350Nm 190 PS 390Nm280€
2.5 TDI180 PS 370Nm 195 PS 405Nm280€
2.7 TDI163 PS 350Nm 195 PS 405Nm300€
2.7 TDI180 PS 380Nm 230 PS 460Nm300€
2.7 TDI EDC17180 PS 380Nm 230 PS 460Nm400€
3.0 TDI224 PS 450Nm 280 PS 600Nm320€
3.0 TDI240 PS 520Nm 300 PS 650Nm400€
benzín
1.2TSI86 PS 160 Nm 125PS 217Nmgraf z merania výkonu320€
1.2TSI105 PS 175 Nm 125PS 217Nm320€
1.8T150 PS 220 Nm 195-205PS 290Nm340€
Palivo N99, upgrade IC215PS 306Nmgraf z merania výkonu340€
1.8T180 PS 235 Nm 195-205PS 290Nm340€
1.8T210 PS 270 Nm 240PS 330Nm340€
1.8T225 PS 280 Nm 260PS 365Nm340€
[návrat hore]


Fiat, Alfa Romeo, Lancia

Typ motoraparametre pred úpravouparametre po úpravedoplňujúce informácie
diesel
1.6 JTDm105 PS 290 Nm 143PS 350Nm  280€
1.6 JTDm 120 PS 320 Nm 145 PS 360Nm280€
1.9 JTD 105 PS 255 Nm 136 PS 310Nm210€ +reg. tlaku 20€
trysky, úprava-max. výkon141,5 PS 331Nmgraf z merania výkonu280€
1.9 JTD 110 PS 275 Nm 160 PS 350Nm280€
1.9 JTD 115 PS 275 Nm 160 PS 350Nm280€
+intercooler 175 PS 380Nm300€
1.9 JTDm 120 PS 280 Nm 155 PS 340Nm290€
1.9 JTDm 130 PS 280 Nm 155 PS 340Nm290€
úprava na max. výkon166 PS 348Nmgraf z merania výkonu290€
1.9 JTDm 140 PS 305 Nm 183 PS 380Nm280€
turbo, intercooler,výfuk230 PS 460Nmgraf z merania výkonu400€
1.9 JTDm 150 PS 305 Nm 183 PS 380Nm290€
Alfa Romeo 159 190 PS 390Nm290€
1.9 JTDm 170 PS 330 Nm 190 PS 380Nm290€
2.0 JTDm 140 PS 350 Nm 185 PS 400Nm320€
2.0 JTDm 170 PS 350 Nm 205 PS 420Nm320€
2.4 JTD 136 PS 310 Nm 175 PS 380Nmgraf z merania výkonu230€ +reg. tlaku 20€
2.4 JTD 140 PS 304 Nm 195 PS 390Nmgraf z merania výkonu280€
2.4 JTD 150 PS 305 Nm 195 PS 390Nm280€
2.4 JTDm 175 PS 380 Nm 210 PS 430Nm290€
+intercooler + výfuk 234 PS 474Nmgraf z merania výkonu320€
+komplexná úprava 335 PS 646Nmgraf z merania výkonuprečítaj článokindividuálne
2.4 JTDm 200 PS 400 Nm 225 PS 440Nmpriemerný skutočný
výkon je 190PS
2.4 JTDm 210 PS 400 Nm 230 PS 450Nmpriemerný skutočný
výkon je 195PS
[návrat hore]

BMW

Typ motoraparametre pred úpravouparametre po úpravedoplňujúce informácie
diesel
25TDS143 PS 280 Nm 160PS 360Nm  280€
18d 115 PS 265 Nm 140 PS 320Nm280€
18d 122 PS 280 Nm 161 PS 356Nmgraf z merania výkonu290€
20d 136 PS 280 Nm 160 PS 330Nm280€
20d E46 150 PS 330 Nm 185 PS 410Nmgraf z merania výkonu280€
20d 163 PS 340 Nm 195 PS 410Nm290€
20d 177 PS 350 Nm 205 PS 420Nm290€
25d 163 PS 350 Nm 225 PS 450Nm290€
25d 177 PS 400 Nm 195 PS 460Nm290€
30d 184 PS 390 Nm 225 PS 450Nm290€
30d 193 PS 410 Nm 225 PS 450Nm290€
30d 235 PS 500 Nm 285 PS 650Nm320€
[návrat hore]